Goldtime grundades 1999 och är nu Estlands mest kända återförsäljare av smycken och klockor. Goldtime har en kedja med 26 butiker i Estland och nu även en modern nätbutik.
Historia
Goldtime har varit kund hos Lumav sedan 2017, då Lumav började underhålla deras befintliga e-butik baserad på Magento 1 Open Source. År 2021 beslutades det att ta butiken till nästa nivå och efter en affärsanalys valdes en kraftfullare Magento-licens, det vill säga Adobe Commerce. Som en av pionjärerna inom e-handel på den estniska marknaden beslutade Goldtime att vara en av de första att använda PWA-tekniken (Progressive Web App) vid utvecklingen av en ny butik.
Erkännande
Goldtimes e-handel har fått beröm från både kunder och anställda. År 2023 vann Goldtimes nyaste e-butik E-handelsföreningens folkfavorittitel i kategorin smycken och accessoarer, vilket var målet som sattes upp när sidan skapades. Grattis!
Adobe Commerce och PWA-lösning
Som premiummärke har Goldtime åtagit sig att ge sina kunder den bästa shoppingupplevelsen, och i samarbete med Lumav-teamet gjordes ett antal viktiga ändringar i den nya lösningen:
- Användarvänlig, mobil-först design. Vi analyserade användarbeteende, konkurrentlösningar och världstrender innan den nya designen skapades.
- Bättre användarupplevelse på mobila enheter. Onlinebutiken kan laddas ner som en app. Ökad trafik och konverteringar både på mobilen och på den vanliga webbplatsen. Webbplatsen har också antagits som ett användbart verktyg av personalen i kedjans fysiska butiker.
- Det är snabbt och enkelt att dra och släppa siddesignelement med Adobe Commerce Page Builder. Content Staging låter dig schemalägga ändringar, det vill säga att du kan skapa innehåll i förväg (kategorier, innehållssidor, målsidesbanners, etc.). Andra Adobe Commerce-funktioner kommer också att introduceras gradvis.
- Snabb laddning av sidan. Shimmer-lösningen används bland annat för att uppnå en snabbare användarupplevelse.
- Högkvalitativ produktinformation är viktig när ett beslut om att köpa smycken fattas. Akeneo PIM (Product Information Management) togs i bruk, vilket gör det möjligt för Goldtime-teamet att snabbare lansera nya produkter på marknaden och berika de befintliga. Det är inte längre nödvändigt att ladda upp skrymmande filer, produkterna visas automatiskt i berikningen och kan omedelbart schemaläggas av en anställd.
- För att öka produkternas attraktionskraft har ett noggrant analyserat och sammanställt produktkort tagits fram – inklusive märken för att bättre framhäva produkterna i katalogen och produktvyn.
- För att effektivisera köpprocessen skapades en intuitiv speciallösning för kassan, där ingen onödig information begärs av kunden.
- För att förbättra omnikanalupplevelsen analyserades och förbättra gränssnittet till NOOM så att kunderna i både detaljhandeln och den fysiska butiken får samma trevliga upplevelse. Möjlighet att logga in med Mobile-ID, Smart-ID och ID-kort.
- För att hjälpa kunderna att snabbt hitta rätt produkter och för att undvika att personalen behöver spendera värdefull tid på att analysera sökresultat infördes den självlärande AI-sökmotorn Klevu.
- Den automatiserade marknadsföringsprogramvaran Custobar infördes för att rikta erbjudanden till befintliga kunder.
Lumavs kund sedan 2017 – tack!
“Vi började arbeta med Lumav 2017 och när vi bytte utvecklare var Lumavs första utmaning att bygga om vår befintliga e-butik. Lumav gjorde ett fantastiskt jobb med denna uppgift och det fortsatta samarbetet har gått väldigt bra. Som en av ledarna inom estnisk e-handel har de en bra överblick över marknaden och framtida trender. Vi anförtrodde dem också byggandet av vår nya e-butik och fick goda tekniska och affärsmässiga råd om hur vi kan erbjuda den bästa kundupplevelsen och särskilja oss från konkurrenterna.”
Indrek Kaju, Megafort OÜ E-handelschef