Sök med flera alternativ är mycket viktigt, särskilt för e-butiker med ett stort antal produkter. Standardfunktionaliteten i Magentos open source-version (tidigare Community) inkluderar sökning i en enklare form, och Magento Marketplace erbjuder också olika sökförbättringsmoduler. I dagens blogginlägg tar vi en närmare titt på möjligheterna med en extern leverantör.
Klevu är ett AI-drivet, självlärande söksystem som optimerar sig självt utifrån kundernas verkliga beteende i e-butiken och ger handlaren möjlighet att integrera sina egna affärsmål i systemet. Det kan bland annat upptäcka felstavade ord (se språk), produktkod och längre kombinationer av sökord. Klevu är helt kompatibelt med e-butikslösningar som bygger på Magento 1 och 2.
Nedan beskrivs de viktigaste funktionerna i Klevu:
Självlärande sökning
Sökmotorn lär sig hur besökare använder sökningar och optimerar resultaten efter deras sökningar.
Automatisk berikning av kataloger
Klevu lägger till kontextuellt relevanta synonymer till dina katalogmetadata. Genom att berika dina katalogdata kan du få mer detaljerade och djupare sökresultat.
Berikad autofyllning
Klevu fyller automatiskt i sökfrågan och ger innehållsrika, tydliga och intuitiva rekommendationer. Autofyllningen börjar från första bokstaven.
Personligt anpassad sökning
I sökfönstret är det möjligt att visa annonser, de mest populära produkterna och de produkter som användaren senast tittade på.
Trender för sökningar
Klevu visar användaren ord baserade på populära och senaste sökningar, vilket skapar interaktion med besökarna och påskyndar shoppingprocessen. Sökningarna startar utan att du behöver ange några tecken!
Tolerans mot felskrivningar
Search förstår vad dina kunder letar efter, även när de skriver med stavfel. Ett avancerat sökordsindex säkerställer att köparna alltid hittar rätt produkt…
Känna igen konjunktioner
Sökmotorn identifierar och hanterar konjunktioner (t.ex. och..) för att komma åt kärnan i sökordet.
Utformning
Klevu erbjuder fullständig kontroll och flexibilitet över sökresultatens utseende och känsla. Baserat på den öppna CSS-principen kan sökresultaten anpassas efter önskemål.
Dynamiska filter
Det är möjligt att lägga till relevanta filter i sökningen beroende på sökresultaten, vilket möjliggör en mer omfattande sökning.
Synonym ordlista
Sökroboten kan tränas med en synonymordlista som automatiskt identifierar synonymer och ger de bästa resultaten.
Omdirigering av URL
Med URL-omdirigering kan användare omdirigeras till en ny sida med ett specifikt nyckelord. Till exempel kommer sökordet “semester” att leda till en speciell annonssida.
Sökning efter innehåll
Klevu kan inte bara visa produktdata i sökresultaten, utan även söka efter t.ex. innehållssidor och bloggar.
Sök efter kategori
I sökningen kan du visa kategorier och underkategorier.
Anpassningsbar och mobilvänlig design
Sticky search är användarvänligt på alla enheter – särskilt på smarta enheter med en liten skärm och ett mindre visningsområde.
Om den här recensionen har berört dig och du vill veta mer, ta en titt på Klevu-sidan eller kontakta oss så delar vi med oss av våra erfarenheter.