Vi har fått många frågor om de lösningar vi arbetar med tillsammans med Erply. Vi är glada att kunna presentera en av dem: Ordercentret för företagskunder, där du kan öka dina företagskunders konvertering och spara tid för säljarna genom att implementera en mycket kostnadseffektiv teknisk lösning.
Hur hjälper det entreprenören?
Beställningar från företagskunder är större och skiljer sig avsevärt från lösningar som byggts för privatkunder. Beroende på verksamhetens specifika karaktär sker affärerna via e-post, telefon och till och med SMS. Här är några exempel på kundförfrågningar:
“Vänligen skicka samma varor som förra gången.”
“Har ni X produkter i lager? Om inte, vänligen skicka oss Y, men hälften så mycket.”
“Har ni Z produkter i lager? Vilket pris erbjuder ni?”
För säljaren innebär det tråkiga omskrivningar av data, extra tid för att klargöra och korrigera fel. Tid som säljaren kan använda för att identifiera kundens behov och/eller för att göra en merförsäljning. Kunden har inte en bra överblick över de beställningar som gjorts och måste göra ytterligare förfrågningar för att klargöra situationen.
Viktigast av allt är att kunden inte kommer att kunna göra beställningen vid den tidpunkt de önskar. Det finns företagskunder vars verksamhet kräver att de beställer efter kontorstid, och säljare kan också vara otillgängliga av olika skäl. Ordercentret vilar inte, är inte sjukt eller byter jobb.
Vad gör den här lösningen?
Vi har byggt e-handelsmiljöer för företagskunder i över 10 år och vi känner till våra kunders berättelser såväl som deras tekniska kapacitet. Du kan läsa mer om vår B2B-erfarenhet i det här blogginlägget och i Klicks fallstudie.
Order Center-lösningen för nya företagskunder bygger på MLP-principen (Minimum Lovable Product) och omfattar följande
- Företagskunden kan logga in och se det sortiment som tilldelats dem i affärssystemet, med personliga priser eller gruppriser.
- Lager tas med i beräkningen när produkter visas och beställs, lager kan ställas in i affärsprogrammet.
- Det är möjligt att se vilka order som lagts och att hålla flera order öppna samtidigt. Ett enkelt beställningsformulär som går direkt in i affärssystemet som en order, faktura eller annat.
- Intuitivt användargränssnitt som också är mobilvänligt. Hosting ingår.
- …andra speciallösningar
Vi tror att det är den lösning som har den högsta ROI (Return of Investment) och den kortaste TTM (Time to Market) på marknaden. Läs nedan för att ta reda på hur vi säkerställer detta och hur vi tekniskt löser det.
Teknisk lösning
Erply har, enligt vår mening, ett bra API som gör det möjligt att skapa flexibla lösningar för att förbättra affärsprocesser, och det är också billigare att integrera med Magento eftersom det finns en kompatibel standardmodul (se här).
Den grundläggande tekniska lösningen. Erply har investerat i GoErp-lagret, som gör det möjligt för oss att bygga lösningar som ett lager direkt ovanpå Erplys affärsprogram. Enkelt uttryckt – kostnaden för gränssnitt elimineras vid visning av information, vilket minskar antalet problem av alla slag.
Vi slog våra kloka huvuden ihop med Erply och skapade en beställningslösning som små och medelstora företag har råd med. Processen var spännande för båda teamen eftersom vi kunde prata öppet om våra erfarenheter ur olika synvinklar – hur den nya miljön skulle bli bekväm att använda för både kunder och anställda.
Naturligtvis finns det begränsningar i lösningen, men som sagt, vi har utformat de första utvecklingarna för att de ska vara till störst nytta för våra kunder. Om du är intresserad och vill ha en demo är du välkommen att kontakta oss här.
Klicka här för att läsa en mini-fallstudie där vi skapade en e-ordermiljö för det svenska lyxglasögonmärket ANNA KARIN KARLSSON.