Genom att använda Google Analytics, Facebook Pixel eller något annat webbanalysverktyg kan vi samla in information om besökare på en sida. Tack vare verktyget Google Analytics User Explorer kan vi se användarens sessioner och relaterad information. Vad vi inte ser är varför användarna lämnar vår webbplats, vad som intresserar dem mest och om det finns några buggar i användargränssnittet som minskar konverteringsgraden?
För att svara på alla dessa frågor skulle vi vilja presentera ett webbanalysverktyg som heter Hotjar. Med Hotjar kan du visuellt mäta användarupplevelsen genom att visa var användarna flyttar musen och klickar, och vilken del av sidan de faktiskt går igenom.
Hotjar är ett användbart verktyg inte bara för marknadsförare, utan även för produktchefer och designers, som hjälper till att hitta buggar i användargränssnittet och analysera användarnas agerande.
Analys av visuellt beteende
Hotjar har två verktyg för att analysera visuellt beteende – Heatmaps och Visitor Recordings.
Heatmaps samlar alla musrörelser, klick och skrollningar som du gör på en enda sida på en enda karta. Heatmaps hjälper till att se hur användarnas beteende varierar beroende på enhet, hur många felklick som görs, hur mycket sökningar som används, hur långt en sida rullas, vilka som är de mest populära menyalternativen/kategorierna.
Med Visitor Recordings kan du se enskilda sessioner på sidan. En video av varje session skapas, där hela användarresan kan ses. Detta är ett perfekt verktyg för att analysera problemet/problemen. Varför lägger t.ex. en användare till produkter i en kundvagn utan att genomföra ett köp? Är köpprocessen för komplicerad, leveransen för dyr eller finns det ingen lämplig betalningsmetod?
Varför är det viktigt att analysera användarnas visuella beteende?
Vi rekommenderar att du använder Hotjar före och efter uppdateringen av användargränssnittet. Innan användargränssnittet uppgraderas bör den gamla lösningen analyseras för att hitta flaskhalsarna på sidan, men också de delar som kunderna gillar. Varje ny design bör vara enklare, effektivare och mer användarvänlig än den tidigare. På Lumav använder vi Hotjar för att analysera användargränssnittet för både e-handelsanalys och design av användargränssnitt.
Det är viktigt att hålla ett öga på användargränssnittet även efter att det har uppdaterats, för att testa den nya lösningen och upptäcka eventuella nya flaskhalsar. Till exempel: fastnar kunderna i den nya lösningen? Är formuleringarna otydliga? Vilka banners är mer effektiva? Behöver du hjälp med UI analys? Kontakta oss gärna!
Analys av textfält
Med Hotjar är det möjligt att mäta hur textfält fylls i. Det är ett användbart verktyg för att mäta registrerings- och förfrågningsformulär samt köpprocessen. I formuläranalysrapporten kan du se vilka fält som lämnas tomma eller fylls i flera gånger, och hur lång tid det tar att fylla i hela formuläret. Utifrån detta är det möjligt att förenkla formulären genom att ta bort det som är onödigt. Om användarna fortfarande anser att de fält som inte är ifyllda är viktiga bör de modifieras, till exempel genom att ge fälten en bättre titel eller lägga till förklarande text. Behöver du hjälp med att analysera och effektivisera dina förfrågningsformulär? Kontakta oss gärna!
Återkoppling
Genom att analysera Heatmaps och Visitor Videos är det möjligt att se användarnas beteende och förutse deras känslor och feedback. Vi måste dock ta hänsyn till att det inte finns något ljud i videon och därför kan vi inte bevisa våra hypoteser 100%. För att lösa detta problem har Hotjar feedbackalternativ (inkommande, omröstningar, undersökningar).
Feedback Polls och Surveys är utformade för specifika frågor eller åsikter (NPS) från vilka Hotjar producerar vackra rapporter. Dessa omröstningar kan innehålla endast en fråga eller flera frågor, vilket skapar användartester direkt på din webb. För längre undersökningar eller studier kan du erbjuda en rabattkod till kunden eller delta i en prisdragning. Behöver du hjälp med att skapa ett feedbackformulär? Kontakta oss gärna!
Sammanfattning
Hotjar är ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt att analysera kärnan i en hel webbplats. Du kan analysera på ett mer ytligt sätt och även på djupet och undersöka varje HTML-element individuellt. Hotjars egen rekommendation är att ta 2 timmar i veckan för att granska besökarvideor och kartlägga viktiga användarresor och problem.
Hotjar har andra funktioner utöver de som vi har beskrivit i den här artikeln. Om din e-butik redan har Hotjar, eller om du skulle vilja ha Hotjar i din butik, kontakta oss! På Lumav har vi utvecklat Hotjar-paket för att hjälpa till med Hotjar-installation och analys. Dessutom erbjuder vi Hotjar-utbildning. Kontakta oss så hittar vi rätt lösning!