Vi samlar in en mängd data om våra besökare varje dag, och genom att använda dem på ett bra sätt får vi möjlighet att förnya och anpassa kundservice och användarupplevelse. För att e-handeln ska växa måste vi skapa nya och meningsfulla värden för besökare inom e-handel och detaljhandel.
Under de senaste fem åren har e-handeln vuxit kraftigt och förändrat konsumenternas shoppingvanor, användarresan och shoppingupplevelsen. Idag köper människor inte bara en produkt, de köper ett varumärke, och deras inköp återspeglar också våra sociala, miljömässiga och politiska åsikter.
Att skapa en personlig shoppingupplevelse i alla omnikanaler blir allt viktigare. Därför är det viktigt att ett varumärke levererar en personlig upplevelse vid varje punkt i kundresan, oavsett om det handlar om bloggar, annonser, kundsupport, sociala medier eller en app. Att vara närvarande vid varje kundkontaktpunkt ökar varumärkeslojaliteten, ökar medvetenheten och kunderna känner sig erkända.
Är dina kunder frustrerade?
Segments rapport “The 2017 State of Personalization” visade att i genomsnitt 71 % av konsumenterna uttrycker en viss grad av frustration när deras shoppingupplevelse inte är personligt anpassad. 44 % av konsumenterna säger att de är mer benägna att bli en lojal kund efter en personligt anpassad shoppingupplevelse.
Rapporten visade också att 77 % av kunderna förväntar sig en personligt anpassad shoppingupplevelse i stora e-butiker, men att endast 23 % av dem faktiskt upplever det. För nischade e-butiker förväntar sig 24 % av kunderna en personlig användarupplevelse och 25 % av dem upplever den faktiskt.
Hur skapar man en personligt anpassad användarupplevelse?
Att skapa en personligt anpassad användarupplevelse leder till nöjda och lojala kunder. För att kunna leverera en personlig och relevant användarupplevelse behövs data från varje kundkontaktpunkt (detaljhandel, e-handel, mobil, e-post, reklam) för att skapa en 360-graders användarprofil med segment.
Lumavs partner Nostos uppdrag är att göra shopping roligare genom att ge kunderna en personlig shoppingupplevelse i alla kanaler. Med Nostos AI-teknik kan handlare leverera personliga shoppingupplevelser från en till en vid varje användarpunkt.
Nosto är ett finskt företag som grundades 2011. Idag har de kontor i 7 olika städer runt om i världen och 2 500+ kunder från mer än 100 olika länder. Bland deras kunder finns företag som Helly Hansen, Everlast, Bauhaus, Gymshark och många fler.
Hur fungerar Nosto?
Nosto eCommerce Intelligence Engine arbetar på fyra olika nivåer.
1.Produktnivå
Nosto känner till alla produkter i din e-butik och hur de är relaterade till varandra, och ger dig produktinformation som marginaler, lagernivåer, de produkter som oftast köps tillsammans, eller vilka produkter kunderna faktiskt köper mest efter att ha sett en viss produkt.
2.Nivå för köpare
Nosto skapar en unik och innehållsrik profil för varje besökare i din webbshop. Med hjälp av en unik identifierare identifieras shopparens plats, individuella intressen, preferenser, priskänslighet, varumärkeslikhet, köphistorik och mycket mer.
3.Nivå för optimering av vinst
Detta lager analyserar varje produkts historiska intäktsnivå och ger produkterna en extra vikt som maximerar e-butikens intäktspotential.
4.Social nivå
Det fjärde och sista lagret är lagret med integrationer och API:er, som berikar e-shopen med data från andra håll. Det kan vara social information (t.ex. betyg och recensioner) eller användargenererat innehåll och data.
Rekommendationer för plåtbaserade produkter
Nosto AI analyserar varje besökares unika surf- och shoppingbeteende och skapar individuella kundprofiler för att skräddarsy användarupplevelsen. På så sätt kan Nosto rekommendera relevanta produkter i realtid och anpassa shoppingupplevelsen, vilket ökar kundnöjdheten, återbesöken och konverteringsgraden. Nostos sidbaserade produktrekommendationer ökar konverteringsgraden med i genomsnitt 15%. Några av möjligheterna med Nostos produktrekommendationer:
Dynamiska satser
Dynamic Bundles gör det möjligt att skapa länkade och helt dynamiska paket som inspirerar användarna och ökar det genomsnittliga ordervärdet.
Bästsäljande produkter och trendiga produkter
Inspirera kunderna med de mest populära och trendiga produkterna.
Personligt anpassade landningssidor
Välkomna återkommande besökare genom att rekommendera produkter baserat på deras individuella inköp.
Sök med rekommendationer
Rekommendera produkter som andra kunder har sett eller köpt efter att ha använt sökordet.
Användargenererat innehåll, betyg och recensioner
Använd sociala medier för att visa upp produkter i verkliga situationer.
Korsförsäljning och merförsäljning
Föreslå produkter som passar bra ihop med den produkt du tittar på eller innehållet i din varukorg i ett produktkort, en kategori eller en varukorg.
Intresserad?
Kontakta oss om du vill koppla ihop din Magento e-shop med Nostos programvara.