Google Market Finder
Ett verktyg för att bedöma potentialen på exportmarknader. Genom att utvärdera innehållet i din e-butik kan
Google Market Finder förstå vilken sektor din butik tillhör och visa hur stark konkurrensen är mellan e-butiker på olika målmarknader. För att använda tjänsten måste du ge åtkomst till Analytics.
Dessutom har Google länkat till ett antal artiklar – som kan vara elementära för den erfarne exportören, men det finns också ett antal mer specifika fallstudier tillgängliga.
Google Trends
Ett mycket spännande verktyg och tack till Google för att de gör det tillgängligt för alla gratis! Med
Google Trends kan du se mängden av det som söks efter på Google och hur det har förändrats över tid och av geografiska områden. Vad som söks är viktigt. Bra idé för att testa potentiella målmarknader och se vad människor är mer intresserade av.
Vi testade hur lång tid det tar innan folk börjar leta efter Adobe istället för Magento – se inlägget Magento Open-Source vs Adobe Commerce för mer information. En Google-representant från ett av utbildningstillfällena föreslog att vi skulle använda mer specifika (t.ex. äpple) än allmänna (t.ex. frukt) söktermer i Google Trends – människor letar efter en specifik lösning på sitt problem snarare än den stora bilden. Dessutom – ju större marknader, desto längre/specifikare söktermer.
I Search From
I Search From, som namnet antyder, låter dig visa sökresultat som är specifika för det land (även stad) du undersöker. Du kan se vad som kommer upp i sökningen och vem som annonserar – ett bra verktyg för att se vem som konkurrerar på marknaden eller investerar i Google Ads. När det gäller utländska konkurrenter är det också rekommenderat att gå igenom hela deras shoppingresa.
Google Ads Keyword Planner
Logga in på ditt Google Ads-konto, välj “Planering” och “Sökordsplanerare”. Där kan du välja ett sökord och se vilka ord som kan användas för att söka efter din e-handelsprodukt. Den visar också priserna på sökorden – ett bra verktyg för att budgetera och testa din marknadsföringsstrategi.
Sparktoro
Sparktoro kammar igenom olika sociala medier (främst Twitter) och tittar på vilka fraser de använder med de sökord du är intresserad av (t.ex. skriver du PWA Venia kommer JavaScript, Progressive Web Apps, etc. upp). Sparktoro visar “Sources of Interest”, dvs. vilka webbplatser och vilka konton på sociala medier som publiken följer. Du kan göra ganska mycket med ett gratiskonto.
Grammarly
Nästa steg i automatisk översättning – ett webbläsarbaserat plugin som hjälper till att hitta grammatikfel samt att förbättra formuleringar. Ett förslag är att köra reklam och varför inte även de viktigare affärsmejlen genom den.
Analys av konkurrenternas Google Ads
Google låter dig också se vad dina konkurrenter annonserar – skriv bara in ett nyckelord som är relevant för dig och börja analysera. Vi kände inte till det här tidigare, men vi kommer definitivt att dra nytta av det – tack till Andrus för tipset! Nedan finns också en kort steg-för-steg-guide.
Facebook
På Facebook kan du se alla annonser du har lagt upp efter målmarknad och sökord –
se här.
Tiktok
Tiktok Creative Center – får idéer till kreativa lösningar (för din målmarknad). Andrus och andra reklamproffs har rekommenderat att hålla ett öga på Tiktok. Som förälder kan jag bekräfta att det är nästan den mest populära sociala mediekanalen bland den yngre målgruppen.
Tre avslutande tankar
- Det finns säkert många fler möjligheter att utforska export. I vilket fall som helst är du i underläge på en ny marknad – ingen väntar på dig, ingen vill hjälpa dig, och det bästa sättet att lära sig är att baklängesutveckla vad de framgångsrika gör.
- De bästa sakerna i livet är gratis! Internet är fullt av gratisverktyg, bara att plocka upp och börja använda.
- Ingenting fungerar om inte du gör det! Passion och nyfikenhet på både kundernas behov och konkurrenternas verksamhet driver dig framåt. Ingen programvara gör saker åt dig.
Läxorna gjorda, vad händer nu?
En av de största fördelarna med Adobe/Magento-lösningen är dess skalbarhet när det gäller produkter och marknader. När du väl har fått fart på en e-butik i Estland kan du spegla den till marknader i andra länder till en låg kostnad, eller helt enkelt visa en del av ditt sortiment på en separat domän = hantera flera e-butiker/varumärken från en plattform. Det finns handlare (inklusive våra kunder) som har börjat exportera på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Läs framgångshistorierna i
vår portfölj och kom och träffa oss för att
prata mer!
Dela inlägget i sociala medier: