Förordningen om visning av rabatterade priser, baserad på ett EU-direktiv, har varit i kraft i över ett år. Konsumentskyddsnämnden har också utfärdat detaljerad vägledning om prisvisning och större e-butiker har anpassat sin prisvisning därefter. Vi kommer att skriva lite mer om detta och även titta närmare på Lumavs lösning för Magento e-butiker.
Bakgrund
Tidigare prisupplysning är en kommersiell praxis där en säljare informerar konsumenter om det tidigare eller rekommenderade detaljpriset innan de tillämpar ett kampanjpris. Detta innebär att säljaren, innan han säljer en produkt eller tjänst till ett reducerat pris, ska ge information om det tidigare eller rekommenderade detaljpriset för den produkten eller tjänsten.
Dess introduktion har flera viktiga mål:
- Hjälper konsumenter att få korrekt information om det verkliga priset på en produkt eller tjänst. Konsumenter kommer att kunna jämföra det tidigare priset med det rabatterade priset och bedöma om kampanjerbjudandet faktiskt är ett kampanjerbjudande.
- Att avslöja ett tidigare pris bidrar till att bygga förtroende och minska konsumenternas efterföljande besvikelse över e-butiken.
- Tidigare prisupplysningar är också viktigt för rättvis konkurrens. Det säkerställer att säljare inte kan förvränga prisernas sanna natur eller använda vilseledande taktik för att locka konsumenter.
I Estland är reglerna och kraven för tidigare prisupplysningar fastställda i konsumentskyddslagar. Konsumentskyddsnämnden övervakar och kontrollerar att säljarna följer dessa krav och säkerställer rättvis och transparent prisinformation för konsumenterna.
Ändringar i konsumentskyddslagen trädde i kraft den 28 maj och innehåller en rad viktiga punkter, bland annat ändringar i reglerna om anmälan av prisavdrag. Tidigare jämfördes vanligtvis ett kampanjpris med ordinarie pris, men nu krävs att jämförelsen är det lägsta priset på varorna i minst 30 dagar, snarare än ordinarie pris eller annan prisinformation. Undantag inkluderar nya varor som handlaren har erbjudit under mindre än 30 dagar (minst 7 dagars lägsta pris), ömtåliga varor (det tidigare priset är det ursprungliga odiskonterade försäljningspriset för varorna) och inkrementella rabatter (för varje rabatt, originalet pris före den första rabatten måste visas).
Prisloggmodul för Magento
På grund av prisrabattdirektivet är det nödvändigt för Magento att ha möjlighet att lagra prishistorik och korrekt visa rabatter för kampanjerbjudanden. För detta ändamål har Lumav utvecklat modulen Prislogg.
Modulen Prislogg kan begära minimipriset för varje produkt under de senaste 30 dagarna. För detta ändamål lagras minst 30 dagar:
- Prisändringen för varje produkt med tidpunkten för ändringen.
- När en ny produkt läggs till Magento, registreras tiden för dess skapelse. Detta är nödvändigt eftersom nya produkter får använda 7-dagarspriset som referenspris.
- Versionen av prisregeln för varje katalog (katalogprisregel) med tidpunkten för ändringen. Undantag är prisregler som utesluts av Magento-användaren.
- Produkttilläggshändelsen, eller förekomsten av det första priset. Detta är nödvändigt eftersom en 7-dagarshistorik är tillräcklig för att visa priserna på nya produkter.
Prisvisning i e-butik
Vid en reglerad kampanj visas det lägsta priset under de senaste 30 dagarna som referenspris. För detta ändamål används både historik över produktpriser och nuvarande rabattregler, samt historik över rabattregler upp till 30 dagar. Prisreglerna för de senaste 30 dagarna behålls och det lägsta pris som produkten har sålts till under de senaste 30 dagarna visas.
Undantag är produkter som är mer än 7 dagar och mindre än 30 dagar gamla i butiken. I detta fall används 7 dagar som referensperiod och alla beräkningar som beskrivs ovan görs inom 7-dagarsperioden.
Om produkten är mindre än 7 dagar gammal beräknas inte referenspriset alls. Om det lägsta referenspriset är högre än det rabatterade priset visas inte heller referenspriset.
Modulen kan köpas för 280 EUR + moms, plus installation, konfiguration och designanpassning. Be om mer information!
Sammanfattning
En e-handelschefs skrivbord är fullt av uppgifter. Det är dock viktigt att du tar dig tid att bekanta dig med konsumentskydds- och tekniska tillsynsföreskrifter och att implementera dem i din e-butik. I likhet med tillkomsten av GDPR, där många e-handelsföretag försenade efterlevnaden – böterna i sig är inte en stor påföljd, straffet är förlusten av kundernas förtroende.
Om du vill lägga till prisloggen i din Magento e-butik eller någon annan Magento-lösning, vänligen kontakta oss.